Keurmerken voor webshops
Een webwinkelkeurmerk geeft klanten vertrouwen om veilig online te shoppen. Het hebben van een erkend keurmerk op je webshop maakt zakendoen aantrekkelijk. De kans op verkopen neemt toe. Daarom is een keurmerk essentieel voor elke webshop. Bij voorkeur een keurmerk dat bezoekers direct herkennen, zoals: WebwinkelKeur. Dit neemt twijfels weg, waardoor klanten onbezorgd kunnen shoppen.
Consumentenbond
Een keurmerk is niet verplicht, maar wel aanbevolen. Het aantal nepwebwinkels in Nederland groeit elke dag. Het gaat hierbij om webshops met uitzonderlijke slechte reputaties en webshops beheert vanuit het buitenland die vragen oproepen bij De Consumentenbond. Dropshipping en affiliate webshops zijn andere webwinkel vormen waar consumenten oplettend moeten zijn. Dit door een hoge gevoeligheid voor fraude en slechte klantenservice bij afhandeling van retourneren en defecten producten.
Webwinkels zonder keurmerk
Uit onderzoek van De Consumentenbond blijkt dat tenminste twintig procent van alle Nederlandse webshops onbetrouwbaar zijn. Keurmerken ontbreken of zijn voorzien van keurmerk zonder daadwerkelijk de erkenning te hebben van het betreffende keurmerk. Elk keurmerk heeft een kenmerknummer, waardoor de authenticiteit te achterhalen is bij het betreffende keurmerk. Met een erkend keurmerk maak je een onderscheid. Een keurmerk is het bewijs dat webshops op correcte wijze omgaan met klanten en protocollen omtrent retourneren en klachtafhandeling.
Belangrijkste keurmerken in Nederland
WebwinkelKeur
WebwinkelKeur is de beste en meeste bekende keurmerk voor webshop. Het keurmerk is tevens Europees erkend door ‘The European e-Commerce Association’. Hierdoor zijn klanten in heel Europa beschermd. Daarnaast biedt WebwinkelKeur klantbeoordelingen.
Thuiswinkel Waarborg
Thuiswinkel Waarborg komt op voor de belangen van webwinkeliers op nationaal en internationaal niveau. Ze helpen hun leden met gratis juridisch advies, onderzoeken, en door kennisuitwisseling via het door hen opgerichte platform.
Webshop Keurmerk
De stichting Webshop Keurmerk is sinds 2001 e-commerce brancheorganisatie en een populair thuiswinkel webwinkelkeurmerk van bedrijven, die hun producten en diensten voornamelijk via internet aanbieden.
Voordelen van keurmerken
Het doel van een keurmerk is het stimuleren van verkopen en merkvertrouwen. Een keurmerk geeft klanten meer zekerheid over aspecten rondom retourrecht, klachtafhandeling, garantiegevallen en mogelijkheden om achteraf te betalen. Door een erkend keurmerk te hanteren staan webshops garant voor de volgende voordelen:
- Webshops bieden klanten duidelijkheid over de kosten.
- Veilig online betaalverkeer.
- Er is altijd de mogelijkheid om achteraf te betalen.
- Klanten krijgen minimaal 14 dagen bedenktijd.
- Bescherming bij klachtenbemiddeling en privacy voorwaarden.
Kosten van keurmerken
Voor erkende en gewaarde keurmerken is betaling gebruikelijk. Echter bestaan er ook keurmerken waar je gratis bij kunt aansluiten. Dit soort keurmerken voegen niks toe, omdat de gehanteerde voorwaarden erg beperkt zijn en weinig zegt over de betrouwbaarheid. Daarnaast zijn het keurmerken die niet bekend zijn bij consumenten. Je wilt tenslotte een keurmerk dat jouw webshop status geeft en bij de klant direct vertrouwen oproept, om webshop aankopen te stimuleren. De kosten van de bekende keurmerken lopen erg uiteen. Onderstaande volgt een kort overzicht:
- Het keurmerk van Webwinkelkeur is er vanaf €8,95 per maand, geldig voor maximaal vijf webshops en voorzien van reviewsysteem.
- Bij Stichting Webshop Keurmerk zijn de kosten €195,- jaarlijks. Ook hier geldt een maximum van vijf webshops.
- Het Thuiswinkel keurmerk kost jaarlijks €390,- excl. €75,- inschrijfkosten en jaarlijkse contributie (afhankelijk van de omzet).
Aanvragen en voorwaarden
Wil je een erkend keurmerk aanvragen voor je webshop in Nederland of Europa? Op WebwinkelKeur.nl kan je een webshop aanmelden. Hiermee wordt de webshop gekeurd en ontvang je een certificaat bij goedkeuring. Vermelding van contactgegevens, duidelijke weergave van prijzen en informatie over klachten zijn strenge vereiste bij een goedkeuring.