Website offline, wat nu?
Vaak gaat een website offline door een slechte update, fout in de WordPress code, een vol geheugen of een hack. Dit kan je veel gedoe en stress opleveren. Voordat je het probleem hebt gevonden en er ook naar hebt kunnen handelen ben je vaak wel een aantal uur, of zelfs een aantal dagen, verder. Deze downtime zal je naam geen goed doen en het zal je (potentiële) klanten kosten. En geen klanten betekent ook geen omzet.
Wanneer je het onderhoud van je WordPress website laat uitbesteden dan zal het nooit voorkomen dat je website meerdere uren onopgemerkt plat ligt. Dat kunnen wij zo met zekerheid zeggen omdat vrijwel elke onderhoudspartij doet aan monitoring. Door middel van monitoring wordt jouw website constant in de gaten gehouden, waardoor er direct actie kan worden ondernomen als er een foutje is ingeslopen.
Hoe werkt monitoring?
In ons kantoor hangt een monitor waarop we alle websites in de gaten houden. Door middel van speciale software worden er constant controles uitgevoerd om ongewenste activiteiten te signaleren. Er gaat een alarm af als een website, die wij beheren en dus monitoren, een andere statuscode heeft dan 200. Dat zegt jou wellicht niets, maar wij gaan dan gelijk over op actie!
Er hangt altijd een statuscode aan je website. 200 is goed en betekent dat jouw website zonder problemen online is. Andere bekende statuscodes zijn bijvoorbeeld:
- 301 en 302: redirect naar een andere URL
- 404: pagina niet gevonden, pagina verwijderd of verkeerde URL
- 500: een fout in de code (International Server Error)
Waarom is monitoring belangrijk?
Als er problemen zijn op jouw website dan wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk weten, zodat je er ook naar kan handelen. Want problemen op je website zullen zorgen voor problemen voor je onderneming. Naast het feit dat je omzet misloopt, gooi je hoogstwaarschijnlijk ook nog eens geld weg. Wanneer je website niet werkt en je SEA advertenties nog wel draaien, dan is dat natuurlijk zonde voor je marketingbudget.
Wat wordt er allemaal in de gaten gehouden tijdens het monitoren?
Tijdens het monitoren wordt er op verschillende dingen gelet:
Uptime monitoring
Onze hoofdtaak is om de beschikbaarheid van jouw website in de gaten te houden, zo blijf je altijd online en up-to-date.
Security monitoring:
WordPress is populair, helaas ook onder hackers of geautomatiseerde netwerken. We checken altijd of jouw website veilig is en we houden eventuele risico’s of vreemde inlogpogingen voortdurend in de gaten. Veiligheid boven alles.
Mail en blacklist monitoring
Een blacklist is een lijst met IP-adressen of servers die spam verzenden en daar wil je jouw onderneming natuurlijk niet op hebben staan. Wij controleren of jouw mails schoon de deur uitgaan en we kijken regelmatig naar de reputatie van jouw mailserver.
Performance en link monitoring
Web performance monitoring is de meting van het vermogen van een website om efficiënt te reageren op de acties van de eindgebruikers. Dit alles heeft te maken met de snelheid van de service en de gebruiksvriendelijkheid. Zo kunnen bijvoorbeeld bepaalde webpagina’s dode links bevatten. Dit zijn links die het niet meer doen, doordat de pagina een andere URL heeft gekregen. Dat kost je bezoekers en conversie. Wij checken de status van de verschillende linkjes op jouw website.
Opvolging
Na het detecteren van het probleem komen wij direct in actie. Ons doel is om jouw website weer zo snel mogelijk probleemloos online te krijgen. En online te houden.
Naast monitoring bevatten onze WordPress pakketten nog tal van andere voordelen. Bekijk hier alle voordelen en kies voor de diensten die passen bij jouw website. Heb je advies nodig? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Start een live chat of bel ons op 030 20 72 488.