Afbeeldingen kunnen je WordPress website maken of kraken. Zelfs als je een geweldig product of dienst op de markt hebt gebracht, dan kunnen verkeerde afbeeldingen je alsnog flink in de nesten werken. Alleen een juiste combinatie van tekst en beeld zal leiden tot het gewenste effect. Dan maar geen afbeeldingen op je website? Overweeg dit alsjeblieft niet! Ondanks het feit dat er veel fouten gemaakt kunnen worden wat betreft afbeeldingen, is beeld erg belangrijk op je website. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1.000 woorden. Daarom geven we je graag een aantal tips over het gebruik van beeldmateriaal op je WordPress website.
Tips voor afbeeldingen op WordPress
WordPress heeft er voor gezorgd dat het gemakkelijk is gemaakt om afbeeldingen of andere mediabronnen op jouw website te plaatsen. Van deze mogelijkheden van WordPress kan jij gebruik maken om een betere website te hebben. In deze blog hebben wij het over afbeeldingen en de optimalisatie. Wil je weten wat je nog meer kan optimaliseren? Bekijk onze dienst WordPress Optimalisatie.
1. Maak altijd gebruik van afbeeldingen
Een WordPress website zonder beeldmateriaal kan eigenlijk niet meer in deze tijd. De verschuiving van tekst naar visueel is in volle gang en deze trend kan je niet meer negeren. Een grote lap tekst op een website is voor niemand aantrekkelijk om te lezen en de aandacht van de bezoeker zal snel verloren gaan. Foto’s zorgen ervoor dat de bezoekers in één oogopslag kunnen zien wat jouw bedrijf inhoudt. Bovendien geven afbeeldingen de look en feel van jouw bedrijf en product of dienst weer.
2. Voorkom het gebruik van te veel ‘stockfoto’s’
Ondanks dat wij pleiten voor afbeeldingen op je website, zal het niet de juiste uitwerking hebben als je alleen maar stockfoto’s afbeeldt. Stockfoto’s zijn bestaande foto’s die je voor een klein prijsje (of soms zelfs gratis kan verkrijgen) kan krijgen en vervolgens rechtenvrij kan gebruiken op je website. Op deze foto’s wordt vaak overdreven geacteerd door de personen en dat maakt de foto’s erg onpersoonlijk. Bovendien waren veel bedrijven je al voor met het inzetten van stockfoto’s, dus grote kans dat de mensen die jij wil afbeelden ook al veelvuldig zijn gebruikt door andere bedrijven. Toch gek als jouw potentiële klant steeds dezelfde mensen bij verschillende bedrijven voorbij ziet komen…
Opvulmateriaal of professioneel?
Als je net bent gestart dan kan het natuurlijk zo zijn dat je nog geen beeldmateriaal van je bedrijf of product hebt liggen. Ga dan wel voor een stockfoto, want iets van beeld is altijd beter dan helemaal geen beeld, maar kies wel bewust en let er altijd op dat de foto past bij jouw bedrijf en wat jij wil uitstralen. Neem jezelf voor om snel eigen foto’s te schieten, of een professionele fotograaf daarvoor in te huren. Een eerste indruk maak je maar een keer.
3. Gebruik geen foto’s rechtstreeks van Google
Foto’s van Google gebruiken voor eigen gebruik is erg gevaarlijk. Het is zelfs illegaal! Het grootste deel van de afbeeldingen die je kan vinden op Google zijn niet zomaar voor hergebruik, daar zitten verschillende regels aan vast. Afbeeldingen vallen namelijk ook onder het auteursrecht en misbruik daarvan kan je grote problemen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan claims en enorme boetes. Op het internet zijn er verschillende websites te vinden waar je, vaak tegen een vergoeding, wel rechtenvrij beeld kan verkrijgen.
Een paar van deze rechtenvrije websites zijn:
4. Plaats geen ‘slechte’ foto’s
We weten dat we het je niet makkelijk maken. Altijd foto’s plaatsen, weinig tot geen stockfoto’s gebruiken, geen foto’s van Google gebruiken, maar ook geen slechte foto’s plaatsen… Helaas kan een slechte foto een totaal verkeerd beeld overbrengen. Ook al staat er niks geks of ongepasts op de foto, mensen zullen de kwaliteit van de foto toch associëren met jouw bedrijf(svoering).
Stel dat jij een foto van jouw onderneming op de homepage plaatst die veel te donker is en onscherp, dat ziet er niet zo professioneel uit. Een bezoeker kan daardoor gaan twijfelen of jij wel een betrouwbaar bent. Ook al ben jij geen professioneel fotograaf, men verwacht van jou dat je het beste dat je in huis hebt ook direct laat zien.
5. Let op de afmeting van je afbeelding
Niets is storender dan een enorme foto op je beeldscherm die het lastig maakt om de tekst te kunnen lezen. Bovendien is een grote afbeelding heel zwaar voor je website, wat er ook voor zal zorgen dat je website trager wordt geladen. En dat wil je niet, want dat ben je ook zo je bezoekers kwijt. Zorg er dus voor dat je altijd het formaat van je afbeelding wijzigt. Als je een afbeelding als achtergrond wil gebruiken dan kan je gaan voor 1920 pixels, maar een gewone afbeelding om in de tekst te plaatsen kan beter rond de 800 pixels breed zijn.
Grootte van afbeeldingen
Houd ook rekening met de grootte van een afbeelding. De grootte van een afbeeldingen kan jouw laadsnelheid drastisch doen stijgen. Heb je last van een langzame website? Dan kan dit komen door te grote afbeeldingen of andere media bestanden op je website. Bekijk onze blog WordPress website sneller maken, hoe jij je WordPress sneller kan maken. Onderhoud is ook een belangrijk onderdeel voor de laadsnelheid van een WordPress website. Lees meer over onderhoud bij onze onderhoudspakketten.
Wees jezelf
Tot slot: maak je website persoonlijk door het gebruik van de juiste foto’s. Een lege kantoorruimte zegt niet zoveel, hoe mooi de locatie ook is. Creëer leven in zo’n ruimte door mensen af te beelden, zo krijgt de bezoeker een gevoel bij je organisatie. Een gevoel dat kan leiden tot een vervolgactie, en daar zit jij natuurlijk op te wachten 😉 Succes!
Neem contact op
Heb je nog vragen over jouw WordPress website of lukt het niet om de juiste afbeeldingen te zoeken? Neem contact op met onze WordPress specialisten. Onze specialisten werken elke dag met WordPress websites en weten precies wat jij nodig hebt. Je kan ons bereiken op 030 20 72 488 of door even de live chat te starten.