In mei heeft Google aangekondigd een nieuwe rankingfactor mee te nemen in de beoordeling van websites. Het algoritme van de zoekmachine krijgt een grote update en de nieuwe rankingfactor zal worden toegevoegd aan de huidige rankingfactoren. De update zal ergens in 2021 doorgevoerd worden. Wat houdt deze nieuwe rankingfactor in en wat voor invloed heeft dit op jouw WordPress website? In dit artikel geven we je alle antwoorden.
Wat zijn Google (SEO) rankingfactoren?
Het algoritme van Google bestaat uit een groot aantal factoren waarmee de zoekmachine de waarde van jouw WordPress website bepaald. Dit algoritme is alles behalve eenvoudig, het bestaat tegenwoordig uit ruim 200 factoren. Het is daarom ook onmogelijk om rekening te houden met alle factoren, maar er zijn er wel een aantal factoren die jou een voorsprong kunnen geven op de concurrentie.
1. Websitesnelheid
De laadsnelheid van een website is een hele belangrijke factor voor de ranking. Hoe sneller, hoe beter. Er zijn verschillende manieren om de laadtijd van een website te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van javascript en CSS bestanden verkleinen.
Wil je jouw WordPress sneller maken? Bekijk hier onze blog over hoe jij je WordPress sneller kan maken. Als je benieuwd bent naar onze diensten, wij bieden ook WordPress Optimalisatie aan.
2. Kwalitatieve content
Niet alleen de lengte van de content op je website is belangrijk, maar ook de kwaliteit ervan. Tegenwoordig wordt er nog steeds veel van elkaar overgenomen, terwijl Google houdt van nieuwe en unieke content. Daarmee toon je namelijk aan dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied en dat je relevant bent. Besteed hier dus veel tijd aan.
Weet je niet hoe je jouw content meer kwaliteit kan geven? Neem contact op met onze WordPress specialisten op, zij werken met WordPress SEO.
3. Responsiveness
Aangezien we niet alleen maar surfen via de desktop, is het ook belangrijk dat jouw WordPress website werkt op andere apparaten. Google gaat steeds meer uit van mobile first indexing, waardoor jouw ranking wordt bepaalde op basis van de mobiele versie van jouw website. De nieuwe rankingfactor hangt hier nauw mee samen.
Page experience als nieuwe rankingfactor
De nieuwe rankingfactor van Google betreft de ‘page experience’, oftewel de gebruikerservaring op een webpagina. Google bekijkt verschillende elementen bij het evalueren van de page experience, ook wel de nieuwe Core Web Vitals genoemd:
Website laadtijd
De laadtijd zal worden gemeten aan de hand van een cijfer, ook wel LCP genoemd. Google geeft aan dat de laadtijd goed is als het onder de 2,5 seconden ligt. Je moet je zorgen gaan maken als de laadtijd langer is dan 4 seconden.
Zo hebben wij de laadtijd naar beneden gekregen tot 1 seconden! Dit komt allemaal dankzij WordPress Optimalisatie. Houd wel rekening mee dat optimaliseren nooit stopt en je dus verstandig bent als je een onderhoudspakket aanschaft.
Interactiviteit
Responsibility gaat over hoe snel een website reageert wanneer een gebruiker gebruik wil maken van een interactief element op de website. Dit wordt gemeten aan de hand van FID (First Input Delay) en het is goed als het minder is dan 100 ms. Geeft het bij jou meer dan 300 ms aan, dan is er werk aan de winkel.
Visuele stabiliteit
Visual stability heeft te maken met het verspringen van een pagina tijdens het gebruik. Bijvoorbeeld een advertentie die ineens tevoorschijn komt of knoppen die verschuiven. Dit element wordt gemeten via CLS (Cumulative Layout Shift) en het is goed als minder dan 10% van de pagina verspringt. Verspringt je pagina meer dan 25% dan is dat erg slecht voor de gebruikerservaring.
Gebruikerservaring
De eerste twee elementen zijn niets nieuws, maar komend jaar dus wel extra belangrijk. Bij het laatste punt kan je je misschien niet zoveel voorstellen. Toch kom je het waarschijnlijk regelmatig tegen: een website waarbij de lay-out onverwachts verplaatst tijdens het laden. Zo’n verspringing kan een negatieve impact hebben op de page experience.
Het verschil tussen page experience en user experience
Het kan heel goed zijn dat je nu even door de bomen het bos niet meer ziet. Het zijn niet de meest simpele termen waarmee we strooien. In deze blog gaat het steeds over page experience, maar wat is dan ook al weer user experience? En wat is het verschil?
User experience kan je zien als de algehele ervaring van een gebruiker op de hele website, of een deel van de website. Page experience is de ervaring van de gebruiker op een specifieke pagina. Page experience is dus een detail binnen de gehele gebruikservaring waarbij de focus voornamelijk ligt op de visuele stabiliteit van een webpagina.
Waarom is page experience zo belangrijk?
Het feit dat Google deze update heeft aangekondigd zegt wel wat over de impact hiervan. Google is normaal gesproken vrij mysterieus over hun doen en laten en communiceert vrijwel niet over hun aanpassingen en updates. Deze update is dus wél aangekondigd én ruim van tevoren, dus dat geeft aan dat deze verandering iets is om serieus te nemen.
Wat kan jij doen om aan de slag te gaan met de page experience?
In het menu van ‘Google Search Console’ staat nu een nieuw kopje ‘site vitaliteit’. In dit rapport weergeeft Google op basis van praktijkervaring hoe jouw website scoort binnen de nieuwe Core Web Vitals. Elke URL op jouw website wordt onder de loep genomen en met de classificaties ‘goed’, ‘heeft verbetering nodig’ en ‘slecht’ kan je de status van jouw webpagina zien. Daarnaast staat er ook uitleg wat je kan veranderen aan de punten die slecht scoren.
Heb jij al gekeken hoe jouw WordPress website ervoor staat? Je kan je website testen op https://gtmetrix.com/ en op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Als je verder wilt in SEO, maar je weet nog niet hoe. Geen probleem! Bekijk onze dienst WordPress SEO en wij helpen jou verder in het bestormen van de eerste pagina.
Neem contact op
Lukt het niet om jouw laadsnelheid in te korten of heb je een vraag over hoe je jouw gebruikers beter kan bedienen? Neem contact op met onze WordPress specialisten, wij hebben al menig website geholpen met soortgelijke problemen. Wil je weten wat wij voor jou kunnen doen, bel ons op 030 20 72 488 of start even de chat.