Wil je je marketing automatiseren? Dat doe je met de tool van ActiveCampaign. Met deze tool ga je gericht met marketing automation aan de slag, waarmee je van de nodige voordelen profiteert. Is dit de beste tool op het gebied van marketing automation? Je gaat het lezen in deze uitgebreide ActiveCampaign review.
In de afgelopen jaren is ActiveCampaign steeds populairder geworden. Dit is te danken aan de vele functies, aan de vele mogelijkheden én aan de vele voordelen. Tegelijkertijd zijn er ook enkele (kleine) nadelen waar je rekening mee moet houden. In deze uitgebreide ActiveCampaign review vertellen we je hier graag alles over.
Het automatiseringsplatform ActiveCampaign
Op het gebied van marketing automation is ActiveCampaign de marktleider in ons land. Bij deze tool blijft het echter niet alleen bij marketing automation. Nee, ook andere processen en afdelingen binnen je onderneming kan je met deze tool automatiseren.
Automatiseren is sowieso het sleutelwoord binnen deze tool. Door van ActiveCampaign gebruik te maken, geniet je van de volgende voordelen:
- Flinke besparing van tijd: met dank aan deze tool kan je repeterende handelingen automatiseren. Dit betekent dat jij en/of je werknemers hier een stuk minder tijd aan kwijt zijn.
- Flinke besparing van geld: tijd = geld. Omdat je met deze tool veel tijd weet te besparen, bespaar je indirect ook een hoop geld. Dit geld kan je vervolgens besteden aan bijvoorbeeld nóg meer goede softwaresystemen.
- Ongekend veel mogelijkheden: zoals we hierboven al aangegeven hebben, is ActiveCampaign méér dan alleen een marketing automation tool. Verderop in deze review vertellen wij je graag meer over alle mogelijkheden.
Kost automatiseren heel veel geld? Indien je voor ActiveCampaign kiest, valt dat reuze mee. Bij andere platformen, zoals Hubspot, betaal je al snel een paar honderd euro per maand. Bij ActiveCampaign betaal je hier slechts een paar euro’s per maand voor.
Onze bevindingen zijn in ieder geval erg positief. We zijn te spreken over de prijs-kwaliteitsverhouding, we zijn te spreken over de automatiseringsmogelijkheden en we zijn te spreken over de werking. In onze ogen is dit namelijk een van de makkelijkste systemen om mee te werken.
Voordelen van ActiveCampaign
- Voor elk bedrijf geschikt. In onze ogen is het een groot voordeel dat dit systeem voor elk bedrijf geschikt is. Je kunt met dit systeem namelijk klein beginnen, waarna je makkelijk op kunt schalen. Het systeem groeit zodoende mee met je onderneming.
- Interessant geprijsd: zoals hierboven al kort besproken, is dit systeem behoorlijk voordelig geprijsd. Zeker als je dit vergelijkt met alternatieven, waarover we aan het einde van deze review nog even op terug komen.
- Biedt veel mogelijkheden: met dit systeem kan je alle kanten op. Je kunt je marketing automatiseren, je kunt met SMS marketing aan de slag gaan, je kunt met e-mail marketing aan de slag gaan en je kunt deze tool ook nog als CRM systeem inzetten.
- Flinke besparing van tijd en geld: zoals hierboven ook al werd aangegeven, geniet je van een flinke besparing van tijd en geld.
Nadelen van ActiveCampaign
- Support is niet altijd in het Nederlands: niet alle supportmedewerkers van ActiveCampaign zijn onze taal machtig. Mocht je niet al te goed Engels spreken, dan kan dit een probleempje opleveren.
- Mogelijk iets té overweldigend: omdat ActiveCampaign zo uitgebreid is, zijn alle functies mogelijk iets té overweldigend. Zeker als je met deze tool gaat starten, bestaat de kans dat je te groot begint.
Handige tips
Klinkt ActiveCampaign bij jou als muziek in de oren? Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, geniet je van de nodige voordelen. Daarbovenop komt ook nog eens dat de nadelen eigenlijk niet heel belangrijk zijn.
Met andere woorden: het is interessant om zo snel mogelijk met deze tool aan de slag te gaan. Daarvoor hebben wij enkele handige tips voor je opgesteld.
Tip 1: combineer sales & marketing
Door de vele mogelijkheden kan je met ActiveCampaign met zowel de sales als met de marketing aan de slag gaan. Je kunt gericht met marketingcampagnes aan de slag gaan, waarbij je óók gericht met de conversie aan de slag gaat. Voor sales & marketing kan je van veel mogelijkheden gebruikmaken:
- Optin formulieren ontwikkelen
- Mailbrieven versturen (e-mailmarketing)
- Sales reports (ActiveCampaign houdt alle resultaten voor je bij)
- Pipeline (ideaal voor je salesfunnel)
- Marketing automation (automatiseren van marketing én sales)
Tip 2: houd alle klantgegevens bij
Binnen deze tool vind je ook nog een CRM systeem. Met dit CRM systeem kan je alle klantgegevens bijhouden. Probeer dit zo nauwkeurig mogelijk te doen, aangezien dit je sales en support alleen maar ten goede komt. Ook op het gebied van marketing komt dit CRM goed van pas.
Tip 3: houd de ontwikkelingen in de gaten
In de afgelopen jaren heeft ActiveCampaign veel wijzigingen aan de tool doorgevoerd. Dit zijn stuk voor stuk toevoegingen geweest waarvan de tool alleen maar beter geworden is. Het is bovendien de verwachting dat ActiveCampaign alleen maar meer en meer functies toe gaat voegen. Houd daarom goed de ontwikkelingen in de gaten.
Tip 4: maak een vergelijking tussen de abonnementen
Bij ActiveCampaign heb je de luxe dat je uit meerdere abonnementen kunt kiezen. Als je bijvoorbeeld 100 mailcontacten hebt, kies je uit onderstaande abonnementen met bijbehorende tarieven:
- Lite: 9 dollar per maand
- Plus: 49 dollar per maand
- Professional: 149 dollar per maand
- Enterprise: 259 dollar per maand
ActiveCampaign alternatieven
Sluit ActiveCampaign niet helemaal op je wensen aan? Of wil je graag tussen meerdere partijen een goede vergelijking maken? Dan raden wij je aan om ook naar onderstaande tools te kijken:
- Mailblue: je kunt MailBlue eigenlijk als de Nederlandse variant van ActiveCampaign zien. Beide tools hebben echt heel veel overeenkomsten.
- Hubspot: ben je op zoek naar een nóg uitgebreidere tool? Dan kan je prima voor Hubspot kiezen. Deze tool is nog uitgebreider, maar is ook prijziger.
- MailChimp: wil je ActiveCampaign vooral voor mailings inzetten? Dan is MailChimp een prima alternatief.
- Keap: ook met Keap werk je gericht aan de marketing, sales en CRM. Met deze tool kan je ook grote stappen maken op het gebied van marketing automation.
Conclusie
Kunnen wij het gebruik van ActiveCampaign aanraden? Ja, absoluut. Op het moment dat je ook van deze tool gebruik gaat maken, loop je wellicht tegen uitdagingen aan. Mocht dat het geval zijn, dan kan je te allen tijde contact met ons opnemen. Wij zijn je graag van dienst om deze tool voor je te optimaliseren. Dáármee ga je nog meer geld en tijd besparen.