Voor iedereen die meer bezoekers wil ontvangen op de website, is zoekmachine optimalisatie een belangrijk onderdeel. Deze zogeheten SEO-teksten zorgen ervoor dat je beter vindbaar bent in zoekmachines, waardoor je meer bezoekers kunt trekken en meer klanten kunt binnenhalen. Het schrijven van SEO teksten is niet erg lastig, maar kan soms wel een flinke stap zijn om aan te beginnen. Daarom hebben wij een uitgebreid stappenplan voor je opgesteld, waar je gestructureerd mee aan de slag kan. Zo schrijf ook jij de allerbeste SEO-geoptimaliseerde teksten. Voordat we daaraan beginnen, leggen we je eerst nog even uit wat SEO nou precies inhoudt en bespreken we de voordelen van een SEO tekst.
SEO teksten schrijven, wat betekent dat precies?
SEO staat voor Search Engine Optimization, wat vrij letterlijk zoekmachineoptimalisatie inhoudt. Je maakt daarmee de content op je website beter geschikt om hoger in zoekmachines te verschijnen. Dit alles gebeurt op een organische manier, waardoor er geen resultaten geforceerd of betaald hoger in Google verschijnen. Dit maakt SEO heel interessant, doordat je wél meer bezoekers naar je website trekt, zonder daar meer voor te betalen. Je bereikt SEO door je content zo goed mogelijk te optimaliseren voor een zoekmachine. Dit doe je vaak door een bepaald kernwoord vaker te gebruiken, evenals duidelijk omlijnen wie op zoek zou moeten zijn naar je product of website. Hoe je dit concreet toe kunt passen, lees je, net als alle andere tips, verderop in dit artikel.
Voordelen van SEO teksten schrijven
SEO zorgt er dus niet alleen voor dat je hoger in zoekmachines als Google verschijnt. Er zijn ook tal van andere voordelen. Zo krijg je een hogere Click Trough Ratio, wat inhoudt dat meer mensen op je website klikken. Door bezig te gaan met SEO ben je niet alleen beter vindbaar in zoekmachines voor mensen die jouw product nodig hebben: je teksten zijn namelijk zelf ook beter afgestemd op je doelgroep. Met een zogeheten Call To Action (CTA) zorg je er uiteindelijk voor dat bezoekers van je website daadwerkelijk gaan doen wat het nut van de website is, bijvoorbeeld het aanschaffen van je product. Al dit bovenstaande zorgt dus voor meer bezoekers op je website. Al die traffic is weliswaar leuk, maar je wilt natuurlijk dat mensen ook daadwerkelijk gaan doen waarvoor je ze naar je website toe trekt. Dit is zeker mogelijk. Volg hiervoor de onderstaande tips!
Stappenplan voor converterende SEO teksten
In 13 tips leggen wij je uit hoe ook jij SEO toe kunt passen voor je eigen website. We leggen je uit wat een bepaalde stap precies inhoudt, maar ook wat je hier concreet voor kunt doen. Zo word ook jij een echte SEO expert.
Bepaal de zoekintentie
Voordat je je SEO-teksten gaat schrijven, is het belangrijk om een sleutelwoord te zoeken. Dit doe je door middel van een keyword research, waarin je relevante sleutelwoorden in je tekst gaat verwerken. Deze woorden verhogen vervolgens je zichtbaarheid in zoekmachines.
Het lijkt misschien verleidelijk om te zoeken naar sleutelwoorden die in de meeste zoekopdrachten verschijnen. Toch is dit niet altijd de beste keuze. Dit heeft namelijk alles te maken met de zoekintentie van je doelgroep. De zoekintentie kan omschreven worden als het uiteindelijke doel dat degene achter de zoekopdracht heeft.
Hoe beter je teksten aansluiten op de zoekintentie van je doelgroep, hoe hoger je uiteindelijk zult ranken in Google. Zoekmachines hebben namelijk snel door dat de content en de zoekintentie van de gebruiker wel of niet matchen, wat direct te zien is in de getoonde resultaten. Sluit de tekst niet goed aan bij de zoekintentie, is het voor de gebruiker niet het beste resultaat en zul je niet hoog in Google verschijnen. Maar, wat moet je nu concreet doen om de zoekintentie te achterhalen?
Stap 1: Bekijk de huidige ranking
Zoek hier simpelweg eerst zelf naar je zoekwoord en bekijk de SERP (ofwel alle resultaten die je op de eerste pagina ziet). Analyseer welke resultaten je het meest te zien krijgt. Bepaal ook of dit eerder blogs, landingspagina’s, categoriepagina’s of diensten pagina’s zijn. bekijk ook of je afbeeldingen, video’s of featured snippets in de SERP ziet staan.
Stap 2: Bekijk de huidige formaten
Bekijk vervolgens in welke formaten de meest voorkomende resultaten zijn geschreven. Kom je vooral blogs tegen die alles stap voor stap uitleggen? Of zie je eerder reviews, recepten of blogs vol met lijstjes? Deze voorbeelden kunnen aantonen wat mensen belangrijk vinden als ze op het door jou gekozen zoekwoord gaan zoeken.
Analyseer concurrenten
Nu je erachter bent welke content je wilt gebruiken en in welk format je dit gaat gieten, kun je gaan nadenken over wat je precies wilt gaan schrijven. Hiervoor kun je weer kijken naar de SERP, al beperk je je deze keer tot de eerste 3 of 5 resultaten. Met een speciale tool voor SEO kun je een zogeheten gap analysis uitvoeren. Via SEMrush kun je deze analyse uitvoeren. Je kiest de url’s van de best scorende websites uit de SERP en voert deze in. Vervolgens laat SEMrush je de meest voorkomende keywords zien, inclusief de zoekvolumes die hierbij horen. Keywords die overlappen tussen de verschillende pagina’s worden hoger in de ranglijst geplaatst. Met deze keywords kun je jouw eigen SEO-tekst verbeteren. Dit helpt je namelijk een duidelijke richting in de gaan met je eigen tekst. Daarnaast wordt je tekst ook beter gevonden, aangezien de inhoud aansluit bij de wensen van de bezoekers.
Relevante links
Zonder het inzetten van links kun je amper hoog in de rankings tevoorschijn komen. Hierbij zijn interne links belangrijk, maar externe links nog belangrijker. Wanneer andere websites van andere partijen naar jouw website linken, worden je teksten wel ontzettend gewaardeerd. Aldus de zoekmachines. Deze backlinks kun je het beste krijgen op een organische manier. Hiervoor betaal je geen geld, maar deze backlinks ontstaan zonder hierom te vragen. Je hebt hier verder dus weinig invloed op.
Toch kun je meer doen dan simpel afwachten tot je een organische backlink krijgt. Met dezelfde tool als bij de vorige stap, SEMrush, kun je kijken naar de backlinks van de concurrenten. SEMrush laat je vervolgens zien welke backlinks er worden gebruikt op andere pagina’s in de SERP. Ook zie je meteen welke anchors hiervoor zijn gebruikt. Wat kun je hier nou eigenlijk mee? Dat zit zo: wanneer een andere site naar jouw pagina linkt, wordt je pagina interessant genoeg gevonden om de informatie die erop staat met anderen te delen.
Zodra jij doorhebt waarom mensen naar bepaalde pagina’s linken, kun jij dat in je voordeel gebruiken. Als er veel gelinkt wordt naar een specifieke pagina omdat hier iets wordt uitgelegd aan de hand van een studie, bullet points of een handleiding met pictogrammen, kun jij dit ook toepassen voor je eigen site. Blijkbaar vinden de bezoekers van die andere site dit interessant, waardoor dit ook kan werken voor jouw pagina.
Schrijf een goede tekst
Je kunt nu beginnen met het daadwerkelijk schrijven van je tekst. Hierbij is een tip ontzettend belangrijk: schrijf de tekst echt voor je publiek. Zorg ervoor dat je tekst in eerste instantie prettig te lezen is. Je wilt de bezoekers van je website niet overdonderen met informatie, maar probeer ze beter door de tekst heen te leiden. Zoek daarom actief naar manieren om de tekst te verbeteren. Net als bij mensen is een eerste indruk van een webpagina belangrijk.
Confronteer bezoekers niet direct met lange lappen tekst, maar maak gebruik van tussenkopjes. Dit helpt de tekst op te breken en de lezer beter te begeleiden. Maak ook eens gebruik van bullet points, gekleurde blokken met belangrijke informatie of verschillende kleurtjes. Ook het inzetten van verschillende mediavormen kan helpen. Voeg dus wat afbeeldingen, grafieken, video’s of net wat bij je tekst past toe. Informatie op een andere manier aanbieden helpt de lezer vervolgens ook de tekst beter in zich op te nemen.
Gebruik een goede inleiding
Met een goede inleiding voor je tekst maak je lezers nieuwsgierig en hou je ze vast, zodat ze zeker de rest van je tekst gaan lezen. Dit op een goede manier implementeren is vaak heel lastig. Een goede tip: schrijf de introducties voor je teksten pas achteraf. Je weet dan al waar de tekst naartoe is gegaan en helpt je om zowel een pakkende als informatie inleiding te schrijven. Voor een goede inleiding moet je ook weten wat je doelpubliek belangrijk vindt. Ook moet je jezelf bijna voordoen als een sales person door de tekst actief aan de lezer te verkopen. Dit klinkt heel lastig, maar hogere wiskunde is het uiteindelijk ook niet. Om je op weg te helpen, geven we je nog een paar snelle tips. Je kunt je inleiding bijvoorbeeld beginnen met een:
- Probleem: problemen onder de lezers wekken herkenbaarheid op, waardoor de lezers direct getriggerd zijn om verder te lezen
- Pijnpunt: dit is een stapje verder dan een probleem. Ga dus dieper in op het probleem en waarom dit zo vervelend is voor de lezer.
- Oplossing: val direct met de deur in huis en vertel de lezer dat je het probleem dat hij of zij heeft kunt oplossen.
- Statement: uitleggen waarom een probleem belangrijk is om op te lossen
Creëer een inhoudsopgave
Een inhoudsopgave gaat je meer brengen dan je je voor kunt stellen. Ten eerste is het voor de lezers die je site openen fijn: die weten precies waar ze aan toe zijn. Vervolgens kunnen ze zelf bepalen of ze deze tekst daadwerkelijk willen lezen. Dit is vooral bij langere teksten van toepassing. Door de onderdelen in de inhoudsopgave klikbaar te maken, kunnen je lezers direct naar dat onderdeel uit je tekst wat voor hen belangrijk is.
Misschien wist jij al wel wat SEO inhield en wat de voordelen waren, dus wilde jij direct naar het stappenplan springen. Dit kan ook zo zijn voor je lezers, dus bouw zeker een klikbare inhoudsopgave in. Bij een goede inhoudsopgave komen ook goede tussenkoppen kijken. Deze bieden structuur aan de tekst en leggen deze in een oogopslag uit aan de lezer. Daarnaast zijn kopjes belangrijk voor het toevoegen van sleutelwoorden in je SEO-tekst.
Ten slotte kan een inhoudsopgave je sitelinks in bijvoorbeeld Google opleveren. Dit zijn klikbare links naar een onderdeel uit de tekst, zoals bij een klikbare inhoudsopgave. Bezoekers kunnen dus vanuit de zoekmachine direct naar het voor hen relevante onderdeel van je tekst springen.
Bedenk goede headers
De headers zijn niet alleen belangrijk voor een goede inhoudsopgave. Headers in je tekst kunnen jezelf al helpen om structuur aan te brengen in je tekst. Dit is vervolgens ook voor de lezers van je tekst prettiger. Lezers kunnen vervolgens ook aan de headers al zien welke stukken ze willen lezen en welke stukken niet. Met goede headers wordt voor hen duidelijk welke informatie er ongeveer gegeven gaat worden in het komende stuk uit je tekst.
Zorg er dus altijd voor dat de header boven een stuk tekst ook aansluit bij wat je vervolgens vertelt. Benoem bijvoorbeeld steekwoorden uit het stuk tekst, of noem letterlijk wat je gaat bespreken. Denk hierbij aan ‘voorbeelden’, ‘voordelen’ of ‘toepassingen’.
Bedenk goede paginatitels
Ook de algemene titel op je pagina is van groot belang. Hoe goed je content uiteindelijk ook is, zonder goede titel zal niemand op de tekst klikken. Maak van je titel dus een echte eyecatcher, in plaats van een simpele samenvatting van een paar woorden waar de tekst over gaat. Hier een paar snelle tips op een rijtje:
- Gebruik bijvoeglijke naamwoorden. Hoe krachtiger, hoe beter. Maak alles beter vatbaar en duidelijker voor te stellen voor je publiek. Gebruik woorden zoals ‘verrassend’, ‘beste’, ‘slimste’, ‘ergste’, ‘grootste’ en ga zo maar door.
- Gebruik getallen. Heb je een lijstje of een opsomming? Noem dan het aantal items dat je gaat bespreken. Dan weten je bezoekers direct waar ze aan toe zijn. Bij onderwerpen die nogal aan verandering onderhevig zijn, kun je ook gerust het jaartal in de titel opnemen.
- Zet haakjes of streepjes in. Door gegevens tussen haakjes te zetten of je titel te breken met een streepje, wordt de tekst als het ware ‘gebroken’. Dit helpt om de informatie van elkaar te scheiden en om je titel op te laten vallen.
- Plaats het zoekwoord vooraan de titel. Zo is voor lezers direct duidelijk waar de tekst over zal gaan. Daarnaast wordt je tekst dan automatisch hoger in de rankings van zoekmachines gezet.
Bedenk goede meta beschrijvingen
De meta omschrijving komt niet terug in je tekst zelf, maar is wel ontzettend belangrijk op zoekmachines. De meta omschrijving is namelijk alles wat je van de website te zien krijgt in de zoekmachine. Vaak is dat de titel van het artikel, de link naar de pagina en een korte beschrijving van de link.
Hoewel de meta beschrijving niet helpt om hoger in de rankings van zoekmachines te komen, helpt het je lezers wel om sneller op je link te klikken als ze deze eenmaal gevonden hebben. Door je meta beschrijving aan te vliegen alsof het een advertentie is, kun je de link aan mogelijke bezoekers ‘verkopen’ waardoor veel mensen erop willen klikken. En dát helpt dan wel weer mee in de uiteindelijke listings binnen zoekmachines.
Verwerk in je meta omschrijving in elk geval de belangrijkste zoekterm. Deze wordt door bijvoorbeeld Google dikgedrukt, zodat opvalt dat de zoekterm in elk geval terugkomt op de link. Voorzie de beschrijving van de link verder van een korte samenvatting van wat je gaat vertellen, of gebruik de eerste regels van de inleiding wanneer deze steengoed is. Nog een tip: met het gebruik van emoji’s valt je meta beschrijving harder op, wat vaak leidt tot meer clicks.
Schrijf begrijpbare teksten
Je schrijft een tekst dus echt voor de lezer, niet voor jezelf. Gebruik daarom ook niet te veel woorden die jij als persoon zelf vaak gebruikt, maar houd rekening met het gemiddelde leespubliek binnen Nederland. Door je hierop te richten, sluit je geen enkele persoon binnen je doelgroep uit. Dit komt neer op het gebruiken van B1-taalniveau. Meer dan 95% van de Nederlanders kan deze woorden goed lezen en begrijpen. En ook al kunnen veel mensen moeilijkere woorden wel lezen en begrijpen, toch kiezen ze dan liever voor een makkelijkere tekst.
Je schrijft vooral begrijpbare teksten door gebruik te maken van korte zinnen en vooral weg te blijven van ingewikkelde woorden. Ga dus niet strooien met je grote woordenschat, maar houd het simpel. Mocht je twijfelen of je gebruikte woorden wel passen binnen het B1-taalniveau, is daar een toepasselijke site voor: ishetb1.nl. Op deze site kun je je tekst invoeren, die vervolgens alle woorden buiten het B1-niveau eruit filtert. Op basis van de suggesties die de site je geeft, kun je de tekst vervolgens verbeteren.
Start met belangrijke informatie
Dit principe uit de journalistiek is ook prima van toepassing op het schrijven van webteksten: een omgekeerde piramide. Je begint hierbij altijd met de meest belangrijke informatie. Vervolgens bouwt de tekst uit naar minder belangrijke informatie. Hoe verder je leest, hoe meer er op details kan worden ingegaan om uiteindelijk uit te komen bij achtergrondinformatie.
Dit principe past niet goed bij elke tekst, maar is wel zoveel mogelijk aan te raden. Het omgekeerde principe moet je wel ten alle tijden vermijden. Sommige tekstschrijvers denken dat het verstandig is de belangrijkste informatie onderaan de tekst pas te benoemen, al heeft dit een tegenovergesteld effect. In plaats van bezoekers langer op je website te houden, maak je ze enkel gefrustreerd dat ze de juiste informatie niet kunnen vinden. Dit zorgt ervoor dat ze sneller wegklikken. Dat is natuurlijk juist wat je niet wilt. Zet dus vooral de belangrijkste informatie bovenaan in de tekst (of na een korte en bondige inleiding) en weid vervolgens uit over minder belangrijke zaken.
Schrijf voor je doelgroep
Naast het inzetten van B1-taalniveau is er nog een belangrijk ding waar je rekening mee moet houden als het gaat om je doelgroep. Schrijf je de tekst voor een specifieke doelgroep? Zorg er dan ook voor dat je hun vakjargon gebruikt. Laat merken dat je verstand hebt van de niche waarvoor je schrijft. Doe je dit niet, zul je direct door de mand vallen. Hierdoor wordt je tekst minder geloofwaardig en verlaten mensen sneller je website. Gebruik dus woorden die veelkomen in het taalgebruik van gebruikers uit deze wereld. Leg ze voor de bezoekers die er net wat minder verstand van hebben nog wel altijd even uit, zodat je hen niet kwijt raakt. Ben je niet op de hoogte van het vakjargon? Lees je dan simpelweg in op andere websites over hetzelfde onderwerp.
Maak gebruik van CTA’s
Het schrijven van teksten doe je natuurlijk niet voor niets: je wilt dat ze bijdragen aan je bedrijf. Om klanten hiertoe te verleiden, maar je gebruik van CTA’s. Deze calls to action voeg je toe om klanten naar de volgende fase van de marketing funnel van je bedrijf te leiden.
Veel mensen zullen direct willen dat lezers klanten worden, maar dit is vaak een veel te grote stap. Door dit aan te vliegen met het gebruik van CTA’s, maak je de stap kleiner en de kans op succes groter.
CTA’s gaan vaak om kleine en subtiele stapjes verder. Laat lezers zich bijvoorbeeld snel aanmelden voor de nieuwsbrief aan het einde van je tekst, of verwerk deze mogelijkheid ergens op de pagina naast de tekst. Je kunt lezers ook doorlinken naar een ander artikel op je website, zodat ze langer met je merk bezig blijven.
SEO teksten schrijven: alle tips op een rij
Zo, je zou jezelf nu bijna een expert kunnen noemen op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Door deze tips te gebruiken ga je bij je volgende teksten vrijwel altijd en direct resultaat zien. Je content scoort niet alleen beter in allerlei zoekmachines, maar is ook nog nuttiger voor al je lezers. Doe nu vooral nog veel ervaring op en je zult zien dat het steeds een stukje makkelijker gaat. We sluiten af met alle tips nog even kort voor je op een rijtje:
- Bepaal de zoekintentie
- Analyseer concurrenten
- Relevante links
- Schrijf een goede tekst
- Gebruik een goede inleiding
- Creëer een inhoudsopgave
- Bedenk goede headers
- Bedenk goede paginatitels
- Bedenk goede meta beschrijvingen
- Schrijf begrijpbare teksten
- Start met belangrijke informatie
- Schrijf voor je doelgroep
- Maak gebruik van CTA’s