Blog

Handleiding snel hoger in Google komen

Afbeelding Handleiding snel hoger in Google komen

Elk bedrijf wil graag gevonden worden in Google en daarbij geldt zeker hoe hoger, hoe beter. Want zeg nou eerlijk: wie kijkt er verder dan pagina 1 op Google? Precies, vrijwel niemand. Daarom is het belangrijk om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Dit levert je namelijk meer kliks en sitebezoekers op, die uiteindelijk misschien wel een klant worden. Je kunt door het toepassen van SEO hoger in Google komen. Dit proces, wat staat voor Search Engine Optimization, is geen instelling voor de website die je aan of uit kunt zetten, maar moet je actief bereiken. Dit doe je door content aan te bieden die zoekmachines vervolgens op een goede manier kunnen voorschotelen aan jouw potentiële doelgroep. Hoe je dit doet, lees je verderop in dit artikel. We leggen je eerst nog even snel uit wat SEO precies is en wat de voordelen ervan zijn.

Wat is SEO precies?

SEO staat dus voor Search Engine Optimization en zorgt er dus voor dat jij beter gevonden kunt worden in zoekmachines. Om SEO te bereiken, moet jij als web-beheerder zelf je website op de optimale manier opbouwen. Hiervoor kun je het beste rekening houden met alle regels en algoritmes die zoekmachines als Google hiervoor aandragen. In het kort betekent SEO dat je de website op een zo prettig mogelijke manier inricht voor de gebruiker. Je klanten hebben een fijne ervaring en kunnen makkelijk de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Hoe beter je pagina over een onderwerp voor de gebruiker is, hoe hoger je in de rankings van Google zult verschijnen.

Wat zijn de voordelen van SEO

SEO zorgt in eerste instantie natuurlijk voor een hogere plaats in zoekmachines, maar dit is zeker niet het enige. SEO kan voor veel andere, vaak ook belangrijke, factoren een flinke boost opleveren. Zo betekent een hogere plek in een zoekmachine ook een hogere Click Trough Ratio op. Mensen klikken je website dus vaker aan en je genereert meer traffic.

Daarnaast kun je door actief bezig te zijn met SEO je teksten en inhoud beter afstemmen op de wensen van je doelgroep. Via CTA’s (Calls to Action) kun je vervolgens je bezoekers een volgende fase van je marketing funnel intrekken. Laat ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief of link ze door naar een ander artikel op je website. Zo voorkom je dat mensen slechts een enkele bezoeker op je website worden.

Speerpunten van SEO

Het doel van alle zoekmachines is om de meest relevante pagina’s over een onderwerp zo hoog mogelijk in de resultaten te tonen. Mensen zijn dan tevreden over de service van de zoekmachine, waardoor zij klanten behouden.

Om de meest relevante pagina’s te selecteren, zijn geen medewerkers aangenomen die handmatig alle content controleren. Hiervoor zijn veel automatische factoren bepaald, die in het kort in te delen zijn in de volgende drie pijlers.

  • Techniek. Dit onderdeel gaat vooral over de veiligheid, snelheid en responsie van de website. Ook wordt gekeken naar de sitemap en onderdelen zoals robots.txt.
  • Content: Hierbij wordt specifiek gekeken naar de inhoud van de website. sluit deze bijvoorbeeld aan op de zoekintentie? Of is de content op de website relevant en waardevol, eventueel door het gebruik van illustraties of video’s? Ook de indeling aan de hand van tussenkopjes, de leesbaarheid en de meta-tags zijn hierbij belangrijk.
  • Autoriteit: Ten slotte wordt gekeken naar hoe lang de website al bestaat. Daarnaast wordt gekeken naar de mate waarin andere websites naar jouw pagina’s doorlinken. Hoe langer je bestaat of hoe meer andere mensen je aanraden, hoe beter de content over het algemeen is.

Bovenaan in Google met 9 stappen

Nu je weet wat SEO precies is en op welke pijlers SEO is gebaseerd, kun je aan de slag met het schrijven van de teksten. Hoe je dit doet, lees je in de onderstaande 8 stappen. We nemen ze stuk voor stuk en uitgebreid met je door.

Maak pagina’s op basis van zoekwoorden

De resultaten op Google en andere zoekmachines worden bepaald aan de hand van vele bots of algoritmes. Zij bekijken alle woorden die op een pagina staan en in hoeverre deze relevant zijn voor het zoekwoord dat een gebruiker intoetst. Hoe meer deze woorden in een tekst voorkomen, hoe duidelijker het beeld is dat zoekmachines hebben van de inhoud van je pagina. Schrijf je bijvoorbeeld over SEO zoals wij in dit geval, dan krijg je vaak te maken met woorden als ‘SEO’, ‘zoekmachine’, ‘zoekwoorden’ en dergelijke.

Gebruikers van de zoekmachine kunnen hun zoekwoord invullen wanneer ze op zoek zijn naar iets. Dit kan gaan om informatie, of juist om het aankopen van een product of dienst.
Door je eigen pagina’s te baseren op veelvoorkomende zoekwoorden op Google, zorg je ervoor dat zowel Google en daarmee ook potentiële klanten je website kunnen vinden. Doe vooraf dus goed onderzoek naar welke zoekwoorden vaak worden gebruikt en in welke vorm.

Kies hier bij voorkeur voor 1 onderwerp waarop de zoekwoorden die dit ondersteunen worden afgestemd. Neem vervolgens in de lopende tekst vergelijkbare woorden of synoniemen op, zodat ook mensen met een net andere zoekopdracht je pagina kunnen vinden.

Zorg voor content gericht op de zoekintentie

Als je pagina het allerbeste antwoord geeft op de zoekwoorden van gebruikers, belonen zoekmachines je met een hogere plek in der ranking. Zorg er dus voor dat jouw content altijd goed aansluit op de zoekwoorden van gebruikers.
Hiervoor kun je het beste kijken naar wat de concurrenten doen. Zoek zelf op het zoekwoord via bijvoorbeeld Google. Analyseer vervolgens wat concurrenten aan informatie in hun teksten verwerken. Wat is hier goed aan, maar vooral: wat kun jij beter doen? Geef bijvoorbeeld meer tips, 10 in plaats van 5. Of leg het in meer detail uit, 1000 woorden in plaats van 750.

Voorkom vooral dat je aan de slag gaat met zogeheten dunne content. Als er bij een bepaald zoekwoord al veel sterke pagina’s te vinden zijn die perfect antwoord geven op de zoekintentie van de gebruiker, is er voor zoekmachines geen reden om jou hierboven te zetten. Streef daarom altijd een zo hoog mogelijke kwaliteit na en ga altijd een stapje verder dan de concurrentie.

Is je pagina beter dan de concurrentie? Maak hem dan nog verder af door verschillende visuele elementen toe te voegen. Denk hierbij aan ondersteunende afbeeldingen, video’s of infographics. Dit zorgt voor meer afwisseling, maar ook voor een betere leesbaarheid en een hogere time on page van gebruikers. Wees je ook bewust dat een pagina vaak updates en verversingen nodig heeft, zodat alles fris en gelikt blijft. Dit waarderen zoekmachines, wat je direct terug ziet in de rankings.

Opvallen in de zoekresultaten van Google

Het einddoel van SEO is om terecht te komen in de SERP: de search engine result page. Dit is de eerste pagina met alle resultaten die het beste passen bij de zoekterm. Als je hier eenmaal staat, wil je natuurlijk nog hoger boven de concurrentie uitspringen om goed op te vallen. Maar hoe zorg je nu dat je opvalt op de SERP?

  • Schrijf een aantrekkelijke meta-titel. Dit is de titel van je pagina zoals deze wordt aangegeven in de zoekmachine
  • Schrijf een aantrekkelijke meta-omschrijving. Dit is een kleine samenvatting van de webpagina, zodat mogelijke bezoekers vooraf al beter weten wat ze kunnen verwachten van de inhoud van de pagina.
  • Maak gebruik van rich snippets. Dit zijn kleine maar zeer belangrijke stukjes informatie over de website. Een voorbeeld hiervan zijn reviews van eerdere gebruikers.
  • Maak gebruik van emoji’s en symbolen. Deze helpen je resultaat op de SERP nog beter opvallen ten opzichte van de andere resultaten.
  • Hoe aantrekkelijker je gegevens op de SERP zijn, hoe sneller mensen op je link zullen klikken. Je hoeft hiervoor niet eens op de eerste plaats te staan, zolang je maar opvalt. Als je eenmaal kliks weet te genereren, kun je vervolgens je inhoud analyseren en deze verbeteren voor nog meer uiteindelijke kliks.

Maak je website conversiegericht

Je webpagina is nu volledig gevuld met belangrijke zoekwoorden. Vervolgens is het tijd om de rest van de webpagina en website eens goed te bekijken. De uitstraling van je website is heel belangrijk voor de bezoekers: die zien natuurlijk liever een professionele en strakke website dan een gedateerde en achterhaalde interface.

Als veel bezoekers je website er onaantrekkelijk uit vinden zien, zullen ze sneller wegklikken. Google weet dit te herleiden en concludeert dat je website niet goed past bij een zoekwoord. Het gevolg hiervan is dat je pagina flink naar beneden keldert in de resultaten.
Dit wil je, na al het harde werken, graag voorkomen. Zorg er daarom ook voor dat je website zelf professioneel oogt en fijn reageert op wat de gebruiker vraagt. Maak je website dus responsief. Hou dus rekening met een andere lay-out voor zowel laptopgebruikers als mobiele gebruikers, maar ook met de leesbaarheid op elk platform. Gebruik genoeg witregels, tussenkoppen, opsommingen, visuele elementen en bovenal genoeg afwisseling in je tekst.

Hierbij is vooral een ding belangrijk: richt je op de gebruikers. Zoekmachines zullen vooral gericht zijn op het matchen van zoekwoorden met de inhoud op je pagina, maar bezoekers willen meer. Zij willen, naast de informatie waar ze naar zoeken, ook een fijne en meewerkende website gebruiken.

Richt je website ten slotte op conversie: het overgaan naar aankoop door bezoekers. Je wilt natuurlijk veel klanten naar je website trekken, maar het verkopen van je product of dienst blijft ten alle tijden belangrijker. Maak het dus voor klanten zo eenvoudig mogelijk om sneller tot aankoop over te gaan.

Zorg voor een snelle website

Een snelle website is voor iedereen beter. De laadsnelheden op je website bepalen namelijk onder meer hoe hoog je terecht komt in de listings van zoekmachines. Logischerwijs komen snelle websites hoger in de resultaten.

Trage websites kunnen je echt de das omdoen. Als een pagina er te lang over doet om te laden, zijn veel mensen al weggeklikt voor de content verschijnt. Deze mensen ben je kwijt, maar ook voor je toekomstig resultaat op de SERP is dit funest.

Kortom: met een snelle website kom je in eerste instantie al hoger in de zoekmachines. Vervolgens weet je klanten beter aan je te binden en verlaag je je bounce rate, de snelheid waarin mensen je website weer verlaten. Daarmee versterk je ook nog eens je positie in zoekmachines. Snelle websites zorgen dus alleen maar voor een betere positie.

Optimaliseer de interne linkstructuur

Interne links zijn doorverwijzingen van de ene pagina op je eigen website naar de andere pagina. Dit maakt de onderlinge verhoudingen op je site duidelijk, evenals welke pagina’s het allerbelangrijkst zijn. Voor gebruikers is het makkelijker om vervolgens een verder kijkje op je website te nemen. Zoekmachines vinden het doorklikken weer belangrijk voor hun zoekresultaten. Wanneer gebruikers doorklikken op een website, moet het wel een site zijn waar de klanten wat aan hebben gehad. Zorg dus vooral voor doorklik-mogelijkheden!
Interne links kun je in allerlei onderdelen op je website gebruiken. Denk hierbij aan het hoofdmenu, maar ook de footer of in je webtekst zelf. Daarmee maak je een onderscheid in mate van belang voor de website.

Als je meer interne links wilt kunnen maken, is het aan te raden te schrijven over vergelijkbare en gerelateerde onderwerpen. In deze teksten kun je heen en weer verwijzen naar elkaar, om de interne linkstructuur nog steviger te maken.

Nu je alles in je eigen site hebt geoptimaliseerd, kan het voorkomen dat je nog niet als hoogste in de rankings verschijnt. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de derde pijler van SEO, namelijk autoriteit. Dit is dan ook meteen de belangrijkste pijler, aangezien je hier zelf bijzonder weinig aan kunt doen, in tegenstelling tot de andere pijlers. Je De concurrenten krijgen waarschijnlijk betere of meer links naar hun content, waardoor ze jou voorbij blijven steken.

Dit probleem is op te lossen met linkbuilding. Hierbij ga je actief links genereren richting jouw eigen website vanaf andere websites. Een natuurlijk linkprofiel is hierbij belangrijk. Leg hierin vast welke links een hogere of lagere kwaliteit hebben en welke daarom relevanter zijn.

Aangezien linkbuilding niet op je eigen website plaatsvindt, heb je er minder controle over en is deze pijler het lastigst om te bereiken. Als je linkbuilding eenmaal goed is opgezet, kun je voortaan wel ver vooruit lopen op je concurrentie en flinke winst behalen.

Maak je website mobielvriendelijk

De mobiele markt voor websites wordt steeds groter nu steeds meer mensen een smartphone of tablet aanschaffen. Waarschijnlijk kijk je zelf ook een stuk vaker op je mobiele apparaat naar een website dan vroeger. Zorg daarom ook zeker voor een mobielvriendelijke variant van je website.

Daarmee bereik je een nog sterkere positie in de zoekmachines. Met een mobielvriendelijke versie kun je ook mobiele gebruikers een fijne website experience bieden. Zij blijven dus langer plakken op je website, wat ten goede komt aan je bounce rate.

Hoger in zoekmachines verschijnen is voor elk bedrijf mogelijk, zolang je maar de juiste technieken en stappen inzet. Als allereerste moet je duidelijk hebben wie je doelgroep is. Bekijk vervolgens naar welke zoekwoorden je doelgroep vaak op zoek gaat. Deze relevante zoekwoorden ga je vervolgens bekijken in Google, om te zien wat concurrenten schrijven en hoe vaak er op deze woorden gezocht wordt.

Hoe meer volume een zoekwoord heeft, hoe meer potentie er is voor jouw website om hogerop te klimmen in de resultaten. Houd hierbij rekening met alle drie de pijlers van SEO, aangezien deze belangrijk zijn voor je positie op de pagina. Onderzoek, optimaliseer en professionaliseer al deze pijlers en je hoge resultaat in zoekmachines wordt snel een feit.

Hoger in Google met SEO specialisten

Klinkt het inzetten van SEO je als muziek in de oren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Gelukkig zijn er een hele hoop SEO specialisten die je hiermee graag kunnen helpen. Zij voeren de analyse vooraf voor je uit en bepalen op basis daarvan welke content er nodig is voor jouw website. Daarnaast worden ook de drie pijlers van je website an sich verder geoptimaliseerd.

Naast reeds aanwezige kennis over alle factoren die komen kijken bij SEO, zijn specialisten ook sneller op de hoogte van veranderingen en nieuwe trends. Daarmee kun je met jouw site als een van de eerste op deze trends springen en nog hoger in zoekmachines terecht komen. Het inhuren van een SEO specialist levert dus veel kennis op om jouw pagina’s zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen.

Lukt het niet of wil je er niet zoveel tijd in steken? Voor onze WordPress specialisten is dit dagelijks werk. Laat het over aan de experts en besteed jouw WordPress onderhoud uit. Bekijk onze WordPress Onderhoudspakketten. Ben je er nog niet uit? Neem contact met ons op via de live chat of bel ons op 030 20 72 488.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPonderhoud.nl 2011 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex