De afkorting CDN staat voor ‘Content Delivery Network’. Dit netwerk kan je zien als een netwerk vol met servers, waarmee je je website nog sneller maakt. Als je een CDN hebt, wordt de website op de juiste server geladen. Wat de juiste server is, hangt af van de locatie van je bezoeker.
De digitale systemen worden steeds slimmer. In onze ogen is het Content Delivery Network hier een duidelijk voorbeeld van. Dit netwerk scant als het ware de locatie van de bezoeker, waarna hier de server op afgestemd wordt. Dit komt niet alleen je website ten goede, maar ook het surfgedrag van de bezoeker. De bezoeker is ongetwijfeld blij met de snelheid van je website. Met alle dank aan CDN!
Content Delivery Network
Je kunt een Content Delivery Network zien als een wereldwijd netwerk van servers. Deze servers werken met elkaar samen en zijn in staat om de juiste content te leveren.
Binnen dit netwerk spelen de zogeheten Points of Presence een cruciale rol. Dit zijn de servers die binnen dit netwerk fungeren en zich over de gehele wereld bevinden. Komt een bezoeker uit Los Angeles op jouw website? Dan zorgt dit netwerk ervoor dat een van de servers in de buurt van Los Angeles aangesproken wordt.
Komt je bezoeker ‘gewoon’ uit Nederland? Dan wordt gekozen voor een van de Points of Presence in ons land. Dit gebeurt geheel automatisch, waardoor je in principe nergens omkijken naar hebt.
Binnen dit netwerk speelt ook een CDN provider een cruciale rol. Wat de rol van de CDN providers precies is, bespreken we graag hieronder.
CDN providers
Wil je graag van een CDN gebruikmaken? Dan zou je je hiervoor aan moeten melden bij een CDN provider. Via deze provider krijg je vervolgens toegang tot dit wereldwijde netwerk vol met servers.
Heb je eenmaal een geschikte CDN provider gevonden? Dan kan je via deze provider gebruik gaan maken van de Points of Presence. Zoals we hierboven reeds beschreven hebben, gaat dit allemaal automatisch.
De keuze voor een CDN provider is uiteraard wel van belang. Niet alle CDN providers beschikken bijvoorbeeld over evenveel Points of Presence. Wij adviseren je vooral om te investeren in een goede CDN provider. Zeker als je een internationale website hebt, levert een goede CDN provider je veel op.
Hoe de CDN providers precies werken? Daarvoor is het goed om te kijken naar de Points of Presence en de caching servers. Via de Points of Presence wordt automatisch de juiste server voor je bezoeker ingeladen. Daarvoor maakt het betreffende ‘knooppunt’ gebruik van de caching servers. Die zijn speciale servers die alle statische content van je website opslaan.
Onder statische content vallen onder meer de stylesheets, afbeeldingen, HTML pagina’s en scripts. Al deze componenten staan op de caching servers opgeslagen, waardoor deze direct gedistribueerd kunnen worden. Over de gehele aardbol om precies te zijn!
Komt een bezoeker op je website terecht? Dan kijkt de CDN provider naar de locatie van de bezoeker; dit kan de provider terugzien aan bijvoorbeeld het IP-adres. Op basis van deze locatie gaat de CDN provider direct op zoek naar de beste server. Dat is de beste server in de buurt van de bezoeker. Door juist een server uit de buurt van de bezoeker aan te spreken, is je website razendsnel. Geweldig!
De voordelen van een CDN
Is het nou aan te raden om direct gebruik te maken van het Content Delivery Network? Dit hangt heel erg af van het soort website. Heb je een kleine website volledig in het Nederlands? Dan is de kans klein dat bezoekers uit India, Zuid-Afrika en Amerika op je website komen. Voor een dergelijke website zou je dus géén Delivery Content Network nodig hoeven te hebben.
Heb je echter een internationale website? Dan komt een CDN wel maar al te goed van pas. Voor zo’n internationale website brengt een CDN veel voordelen met zich mee:
- Razendsnelle website: ongeacht waar je bezoekers zich bevinden, genieten ze van een razendsnelle website.
- Betere rankings binnen Google: een CDN is ook van positieve invloed op de waarde van je website binnen Google. Door van zo’n netwerk gebruik te maken, kan je dus mogelijk hogere rankings binnen Google verkrijgen.
- Lagere bouncerate: door van een CDN gebruik te maken, creëer je een lagere bouncerate. Daarmee krijgt je website nog meer waarde en kan je ook meer orders scoren. Al met al kan gesteld worden dat een CDN ten gunste komt van de conversie van je website.
De nadelen van een CDN
Uiteraard brengt een CDN ook enkele nadelen met zich mee:
- Niet voor alle websites geschikt: zoals we hierboven al aangegeven hebben, is een CDN niet voor alle websites geschikt. Alleen als je veel internationale bezoekers hebt, kan een Content Delivery Network interessant zijn.
- Vrij prijzig: een Content Delivery Network kan vrij prijzig zijn. Dit komt ook omdat een CDN een aanvulling op je huidige webhosting in. Je moet dus voor zowel de webhosting als voor de CDN betalen.
Conclusie
Heb je een internationale website? Dan is een CDN wellicht precies hetgeen waar je naar op zoek bent. Mocht je hier meer informatie over willen hebben, dan kan je gerust contact met ons opnemen.
Wil je graag dat wij alles met betrekking tot een CDN voor je regelen? Ook dat doen wij maar al te graag voor je. Wij kiezen de juiste CDN provider uit, wij stellen de CDN naar wens in en wij laten je van alle voordelen profiteren. Klinkt dit als muziek in je oren? Neem direct contact met ons op voor het bespreken van alle mogelijkheden!