De Core Web Vitals van Google is een relatief nieuwe tool. Met deze tool is het mogelijk om de page experience van je website te meten. Uniek, aangezien de page experience normaal gesproken lastig is om te meten. De page experience is van cruciaal, waardoor de Core Web Vitals nú al onmisbaar zijn.
Uit welke factoren bestaan de ‘Vitals’?
Toen Google in 2021 met deze unieke tool op de proppen kwam, wist men niet zo goed wat ze hier van konden verwachten. De page experience was tot voorheen lastig te meten en te begrijpen, maar daar is nu verandering in gekomen. Met de Core Web Vitals van Google is het namelijk mogelijk om (heel) nauwkeurig de page experience te meten.
Binnen de Core Web Vitals bestaan drie factoren:
Largest Contentful Paint (LCP)
Deze factor geeft aan wat de snelheid is waarmee het grootste gedeelte van de webpagina geladen wordt. Het gaat hierbij dus niet om de gehele webpagina, maar om het belangrijkste/grootste gedeelte van de website. Welk gedeelte dat is? Dat is bijvoorbeeld het grootste tekstblok of de grootste afbeelding.
Waarom hier een speciale factor voor bedacht is? Omdat Google het volgende principe hanteert: grootste = belangrijkste. Het grootste gedeelte van een webpagina zou volgens dit principe het belangrijkste voor een bezoeker zijn. Google is daardoor van mening dat juist dit gedeelte (heel) snel geladen zou moeten worden.
De ideale LCP is een laadtijd van minder dan 2,5 seconden. Meet je via Core Web Vitals dat de laadtijd van het grootste gedeelte boven de 4 seconden uitkomt? Dan is het zaak om dit element zo snel mogelijk te optimaliseren. Doe je dat niet? Dan is de kans aanwezig dat je bezoeker de website direct weg klikt. Geen enkele bezoeker wil (te) lang wachten op het laden van een pagina.
First Input Delay
De tweede factor heeft de fraaie benaming ‘First Input Delay’ gekregen. Bij deze factor wordt gekeken naar de reactiesnelheid van de website. Met andere woorden: hoe snel reageert de website op de input van de bezoeker? Klikt een bezoeker bijvoorbeeld op een item in de menubalk? Dan wordt gemeten hoelang het duurt voordat de betreffende pagina geladen wordt.
Deze snelheid van input moet bij voorkeur minder dan 100 milliseconden zijn. Mocht je de FID van jouw website nou boven de 300 milliseconden liggen, dan is de kans groot dat je hier veel bezoekers mee afschrikt. Optimaliseer daarom zo snel mogelijk de reactiesnelheid van je website.
Cumulative Layout Shift
De derde factor meet de visuele stabiliteit op. Hierbij wordt gekeken naar elementen die op je website bewegen, bijvoorbeeld als er door een bezoeker gescrold wordt. De wens hierbij is dat er zo min mogelijk content (onverwacht) verschuift.
Waarom? Volgens Google staat een verschuiving gelijk aan een verstoring of irritatie. Je moet er daarom voor zorgen dat alle content ‘vast’ staat en dat onverwachte verschuiven voorkomen worden.
Deze factor wordt aangegeven met een bepaalde score. Is deze score 0,1 of lager? Dan heb je de CLS goed op orde. Is deze score 0,25 of hoger? Dan is het zaak om zo snel mogelijk in actie te komen. Een dergelijke score geeft aan dat Google vindt dat er te veel verschuivingen aanwezig zijn. En zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zorgen deze verschuivingen volgens Google voor irritaties.
Let op: bij CLS is het héél belangrijk om je pijlen op je mobiele website te richten. Doordat het scherm van een smartphone kleiner is, hebben verschuivingen een nog grotere invloed. Je moet er daarom alles aan om doen om de verschuivingen op je mobiele website zoveel mogelijk weg te werken.
Andere Web Vitals
Doordat de Core Web Vitals van Google nog relatief jong zijn, zijn de Vitals nog volop in ontwikkeling. Op dit moment worden bovenstaande drie factoren gehanteerd, maar het is goed mogelijk dat dit op termijn gaat veranderen.
Belangrijkste is dat je zelf heel kritisch naar je website kijkt. Voelt je website goed aan? Is je website snel? Kan je snel de gewenste handelingen op je website verrichten? En zijn er bepaalde zaken waar je je op je eigen website aan irriteert? Als dat het geval is, geldt dit waarschijnlijk ook voor je bezoekers.
Je moet dus heel kritisch naar je eigen website kijken. Daarbij moet je je echter niet alleen op de hierboven besproken Core Web Vitals richten. Enkele andere Web Vitals hebben we voor je op een rijtje gezet:
- Content: als de page experience van je website perfect is, ben je een heel eind op de goede weg. Heb je echter belabberde content op je website staan? Dan ga je alsnog niet scoren. De content én de Core Web Vitals moeten beide perfect zijn.
- First Contentful Paint: Google kijkt niet alleen naar de Largest Contentful Paint, maar ook naar de First Contentful Paint. Oftewel: hoe snel wordt de eerste inhoudsvolle element op de pagina getoond worden.
- Algehele websitesnelheid: uiteraard kijkt Google ook naar de totale laadsnelheid van je website. Met meerdere tools kan je deze laadsnelheid meten, waarbij de snelheid uiteraard zo perfect mogelijk moet zijn.
Conclusie
Dat Google met de Core Web Vitals op de proppen komt, is veelzeggend. Veelzeggend voor het feit dat het algoritme van Google op véél meer aspecten gaat letten. Bovendien is het sinds de lancering van Core Web Vitals pas mogelijk om de page experience te meten. In een ideale wereld zou de page experience perfect moeten zijn.
Maar: verlies ook niet de andere aspecten uit het oog. Zoals we hierboven al omschreven hebben, moet de content ook perfect zijn. Verder is het zaak dat je gericht met linkbuilding en met de techniek van je website aan de slag gaat. Dáármee weet je uiteindelijk de gewenste rankings binnen Google te scoren.
Kan je hier enige hulp bij gebruiken? Of loop je op dit tegen problemen aan? In deze situaties staan wij graag voor je klaar. Wij optimaliseren je website graag op het gebied van page experience. Interesse? Neem gerust contact met ons op voor het bespreken van alle mogelijkheden.