Met alt tags kun je meer informatie toevoegen aan je afbeeldingen op een WordPress website. In een alt tag beschrijf je de afbeelding. Dit is handig voor bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien. Een goede alt tag kan ook bijdragen aan de SEO. Hier lees je er alles over.
Alt tags: Wat is het?
Alt tag staat voor alternatieve tekst of alt attribuut . Dit is een tekst die een afbeelding beschrijft. Je kunt deze tekst zelf bedenken en toevoegen wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding op jouw webpagina plaatst. Een bezoeker ziet de alt tag wanneer de afbeelding niet zichtbaar is. Dit is bijvoorbeeld het geval als de afbeelding niet wilt laden. De bezoeker heeft door de alt tekst toch een goed idee van de inhoud van de afbeelding.
Invloed alt tags op SEO
Je kunt alt tags dus gebruiken om jouw website gebruikersvriendelijker te maken als een afbeelding niet wilt laden. Het is daarnaast slim om alt tags te gebruiken om de SEO te optimaliseren. Met SEO wordt Search Engine Optimalisation bedoeld. Oftewel: de optimalisatie van jouw webpagina in de zoekmachine resultaten. Een goede en relevante alt tag kan er namelijk voor zorgen dat jouw pagina hoger in Google beland.
Een zoekmachine kan afbeeldingen moeilijker beoordelen dan teksten. Het is daarom belangrijk om de afbeelding zo goed mogelijk te beschrijven. Je helpt hiermee de zoekmachine om afbeeldingen beter te categoriseren en je helpt jezelf doordat jouw webpagina hoger terecht komt in de zoekmachine.
Is de afbeelding die je gebruikt meer bedoeld voor decoratie? Dan is een alt tag minder relevant. Bezoekers die gezocht hebben naar de alt tag in de zoekmachine hebben dan waarschijnlijk niet zo veel aan die webpagina.
Voorbeeld alt tag
Het creëren van een alt tag is dus erg belangrijk, maar hoe zien goede alt tags eruit? Om een goede en relevante alt tag te maken zijn er een paar handige trucjes. Het doel is om de afbeelding zo specifiek mogelijk te beschrijven. Heb je bijvoorbeeld een foto van verschillende kleuren tulpen in een vaas? Schrijf dan niet op: ‘bloemen’ of ‘bloemen in vaas’. Dit is niet specifiek genoeg. Betere alternatieven zouden zijn:
- ‘Gele en rode tulpen in een vaas’
- ‘Gekleurde tulpen in glazen vaas’
- ‘Gele en rode tulpen in een glazen vaas’
Door de alt tag te lezen, moet je jezelf precies kunnen voorstellen hoe de afbeelding eruit ziet. Door te benoemen dat de bloemen tulpen zijn, welke kleuren ze hebben en in wat voor vaas ze staan, wordt de alt tag veel specifieker. Gebruik geen willekeurige woorden of zinnen; Google kan deze markeren als spam en je hebt er dan helemaal niks meer aan.
Conclusie
Met een alt tag of alt attribuut kunt je de alternatieve tekst van een afbeelding op een webpagina beschrijven. Dit is relevant voor bezoekers en kan de SEO verbeteren. Bedenk alt tags die relevant zijn voor de afbeelding en die specifiek genoeg zijn.