Met Google Alerts blijf je op de hoogte van nieuwe interessante content op het internet. wil je bijvoorbeeld op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent duurzame haarshampoo? Stel hiervoor een Google Alert in en je krijgt een melding als er nieuwe content over dit onderwerp geplaatst is.
Gaat het hierbij om alle mogelijke content op het internet? Ja, daar komt het in de basis wel op neer. Wel is het een feit dat de manier van instellen van grote invloed is op de alerts. Stel je bijvoorbeeld een Engels zoekwoord in? Dan blijf je alleen op de hoogte van content waarin het Engelse zoekwoord gehanteerd is. Dat is ook het geval als je bijvoorbeeld voor een Duits of Nederlands zoekwoord kiest.
Wat is het?
Google Alerts staat ook wel bekend als Google Melding. Die benaming geeft eigenlijk direct duidelijk weer wat deze tool is; deze tool geeft je meldingen indien er in nieuwe content een bepaald zoekwoord naar voren komt. Welk zoekwoord dit is, is volledig aan jezelf om te bepalen. Google zegt hier zelf het volgende over:
“Meldingen van interessante nieuwe content op internet. Hoe vaak. Onmiddelijk. Maximaal één keer per dag. Maximaal één keer per week. Bronnen. Automatisch.”
Dat klinkt interessant, niet waar? Over de voordelen en het instellen van Google Alerts vertellen we je hieronder graag meer.
Wat zijn de voordelen van Google Alerts?
Is het nou aan te raden om met Google Alerts aan de slag te gaan? Ja, dat is wat ons betreft zeker het geval. Bij WordPressonderhoud.nl hebben we zelf ook allerlei alerts ingesteld. Waarom? Omdat je met deze alerts van de nodige voordelen geniet:
- Je blijft op de hoogte van nieuwe blogberichten van je concurrenten. Als je weet dat jij en je concurrent zich op hetzelfde onderwerp richten, kan je allerlei relevante zoektermen binnen Google Alerts invullen. Zodra je een alert krijgt, bestaat de kans dat dit komt doordat je concurrentie een nieuw bericht geplaatst heeft. Met dank aan Google Alerts blijf je hier scherp op en kan je snel handelen.
- Je blijft op de hoogte van vakliteratuur. Ben je in een gespecialiseerde branche actief? En weet je dat bepaalde goeroes regelmatig relevante artikelen delen? Je kunt dan hun websites voortdurend in de gaten houden, maar je kunt veel beter een Google Alert instellen. Met dank aan dit alert blijf je op de hoogte van vakliteratuur die betrekking heeft op de branche waarin je werkzaam bent.
- Het is volledig gratis. Als je van Google Alerts gebruik wilt maken, hoef je hier niks voor te betalen. Deze tool van Google is namelijk volledig gratis te gebruiken.
- Je kunt Google Alerts helemaal naar wens instellen. Een ander belangrijk voordeel is dat je Google Alerts helemaal naar wens in kunt stellen. Je bepaalt bijvoorbeeld zelf van welke zoekresultaten je een alert wilt krijgen. Ook bepaal je zelf hoe vaak je een melding wilt ontvangen. Wil je dit bijvoorbeeld dagelijks meerdere keren? Of wil je dit één keer per week? De keuze is aan jou.
- Ideaal voor vacatures. Ben je op dit moment werkloos en zoekende naar een nieuwe baan? Of zou je graag vanuit je huidige baan naar een andere baan over willen stappen? In beide gevallen komt Google Alerts ook maar al te goed van pas. Door Google Alerts op de juiste manier in te stellen, blijf je op de hoogte van de nieuwste vacatures. Met dank aan deze gratis tool van Google kan je mogelijk al snel je nieuwe droombaan vinden!
Google Alerts instellen
Ben je overtuigd van de voordelen van deze gratis tool van Google? En wil je daarom graag zelf met deze tool aan de slag gaan? Dan raden wij je van harte aan om onderstaande stappen op te volgen. Met deze stappen stel je Google Alerts snel en gemakkelijk naar wens in.
Stap 1: ga naar de website van Google Alerts
Ten eerste moet je via je browser naar de website van Google Alerts toe gaan. Typ hiervoor in de internetbalk ‘google.com/alerts’.
Stap 2: kies een zoekterm
Je komt nu op een scherm uit, waarin je ‘een melding maken over…’ ziet staan. Klik daarop en vul vervolgens het gewenste zoekwoord in. Dit kan bijvoorbeeld je bedrijfsnaam zijn, maar ook een relevante zoekterm voor je bedrijfsvoering zijn.
Tip: wil je van een long tail zoekwoord de alerts ontvangen? Dan is het advies om dit long tail zoekwoord tussen aanhalingstekens te zetten. Dankzij de aanhalingstekens krijg je alléén een melding als het long tail zoekwoord in de juiste woordvolgorde in een artikel verwerkt staat.
Stap 3: kies de opties voor melding
Je krijgt nu allerlei opties voorgeschoteld:
- Hoe vaak: hierbij kan je aangeven hoe vaak je een melding van Google wilt ontvangen. Wil je maximaal één keer per dag een melding krijgen? Of wil je meerdere keren per week een melding ontvangen? De keuze is aan jou.
- Bronnen: bij bronnen kan je het beste voor ‘Automatisch’ kiezen. Daarmee ben je van het meeste gemak verzekerd.
- Taal en regio: dit is afhankelijk van je eigen voorkeuren. Mocht je je op Nederland richten, dan is het verstandig om ‘Nederlands’ en ‘Elke regio’ aan te klikken.
- Hoeveel: tot slot kan je bij hoeveel het beste kiezen voor ‘Alleen de beste resultaten’. Het slimme algoritme van Google filtert alle resultaten en stuurt alleen de beste resultaten naar je door. Wel zo wenselijk.
Stap 4: vul je e-mailadres in
Je hoeft nu alleen nog maar je e-mailadres in te vullen. Als je vervolgens op ‘Melding maken’ klikt, krijg je vanaf dat moment alerts in je mailbox. Met deze alerts blijf je perfect op de hoogte van mogelijk interessante content!
Conclusie
Wil je graag met Google Alerts aan de slag gaan? Met bovenstaand stappenplan maak je dit erg makkelijk voor jezelf.
Kom je er nou toch niet helemaal uit? Loop je tegen problemen aan? Lukt het je maar niet om Google Alerts naar wens in te stellen? Of gaat er onverhoopt iets mis? Je kunt te allen tijde contact met ons opnemen. Wij lossen graag alle problemen met betrekking tot Google Alerts voor je op.
Wil je van de beste tips voorzien worden? Of wil je dat Google Alerts volledig naar je wens ingesteld wordt? Ook in die situaties kan je contact met ons opnemen. Wij staan graag voor je klaar om óók jou met Google Alerts te helpen/ondersteunen!